Człowiek, a wilk. Zalecane procedury

W ostatnim czasie wzrasta liczba doniesień na temat sytuacji konfliktowych z udziałem wilka.

Biorąc pod uwagę rosnącą presję człowieka na środowisko naturalne (wyrażoną m.in. przez postępującą zabudowę na obszarach w bliskim sąsiedztwie lasu oraz zwiększającą się penetrację lasów przez człowieka poprzez turystykę pieszą i rowerową, grzybobranie itp.), a także zwiększenie się liczebności wilka, coraz częściej dochodzi do bezpośredniej styczności wilków z ludźmi, również na terenach, na których od dawna nie był widywany. Zgłaszane są incydenty z wilkami nieuciekającymi przed człowiekiem, pojawiającymi się w pobliżu zabudowań mieszkalnych i niekiedy atakującymi psy na posesjach.

 

Oczywiście trzeba podkreślić, że w latach 2002-2020 w całej Europie nie było ani jednego przypadku śmierci człowieka spowodowanej przez wilka (Linnell j. i in. 2021 Wolf attacks on humans: an update for 2002-2020, NINA Report 1944, Norwegian Institute for Nature Research.), a zatem nie należy ulegać emocjom ani podsycać negatywnych opinii co do tego gatunku. Wprost przeciwnie, wilk jest przecież bardzo pożytecznym elementem rodzimej przyrody, który skutecznie reguluje populacje kopytnych ssaków leśnych, jak jeleń, sarna, dzik (których jest dużo więcej niż wilków, które są przedmiotem gospodarowania łowieckiego i które wyrządzają o wiele większe szkody w gospodarce leśnej i rolnej niż wilki). Nie zmienia to jednak faktu, że wilk z racji swojej biologii (drapieżnik, przebywa w grupach, obejmuje duże areały, szybko się przemieszcza) i budowy ciała (duży, mocne szczęki, ostre zęby) może być potencjalnym zagrożeniem dla ludzi.

 

Należy przypomnieć, że za bezpieczeństwo mieszkańców odpowiada samorząd gminy – wynika to z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym. To organy samorządowe zobowiązane są do monitorowania sytuacji, zbierania informacji o ewentualnym zagrożeniu i w razie jego wystąpienia do podejmowania odpowiednich czynności, w tym – jeśli zajdzie taka potrzeba – do występowania do Regionalnego lub Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (dalej, odpowiednio: rdoś lub GDOŚ), a na terenie parków narodowych do Ministra Klimatu i Środowiska, z wnioskami o zezwolenia na realizację czynności zakazanych w stosunku do wilka (lub innych zwierząt chronionych, które mogą być niebezpieczne, np. niedźwiedzia). W tym miejscu należy podkreślić istotną rolę, jaką odgrywa należyte dokumentowanie zdarzeń konfliktowym z udziałem wilka. Właściwe rejestrowanie zdarzeń, np. w formie tabeli, a także zbieranie materiałów zdjęciowych i filmowych pomaga w podjęciu ewentualnej decyzji
o odstrzale osobników wilka.

 

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska przypomina, że w sytuacjach nagłych, w których obiektywnie nie można przeprowadzić standardowego postępowania administracyjnego w formie pisemnej, istnieje możliwość uzyskania decyzji ustnych zarówno z rdoś (na umyślne płoszenie lub niepokojenie), jak i z GDOŚ (na umyślne zabijanie). Decyzje ustne mają taką samą rangę prawną jak pisemne, a w sytuacjach pilnych, w tym w sytuacji bezpośredniego zagrożenia, mogą być bardziej zasadne. Na podstawie wydanych decyzji ustnych przygotowywane zostają protokoły, które są następnie przekazywane Wnioskodawcom i stanowią one dla nich potwierdzenie legalności przeprowadzonych działań.

 

Zważywszy na możliwość nagłego wystąpienia niebezpiecznych sytuacji z udziałem wilka, zaleca się:

 

1. Nawiązać współpracę z podmiotami/osobami będącymi w stanie szybko zareagować w razie wystąpienia nagłej sytuacji, wymagającej schwytania lub eliminacji wilka stwarzającego zagrożenie – lekarze weterynarii posiadający broń Palmera lub członkowie PZŁ posiadający uprawnienia do posiadania broni palnej.
2. Weryfikować wszelkie informacje – często zgłoszenia są emocjonalne i nie uprawdopodobniają ryzyka niebezpieczeństwa, np. dotyczą obserwacji wilka z samochodu lub w trakcie spaceru w lesie. Jeżeli okoliczności na to pozwalają zaleca się dokumentować nietypowe, agresywne zachowania wilka (np. poprzez nagranie filmu telefonem komórkowym).
3. W sytuacjach rzeczywiście niebezpiecznych (np. wilk na posesji prywatnej, między zabudowaniami, niereagujący na próby płoszenia) należy złożyć ustny wniosek dot. umyślnego zabicia zwierzęcia na nr tel. 669-660-648, wskazując podmiot, o którym mowa w pkt 2, który dokona eliminacji. Podany numer należy do Zastępcy Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i jest dostępny w każdy dzień tygodnia, niemniej należy podkreślić, aby korzystać z niego tylko w pilnych, uzasadnionych przypadkach.
3. Po odstrzale sporządzić dokumentację fotograficzną zabitego zwierzęcia, a także sporządzić protokół zawierający informacje świadczące o spełnieniu wszystkich warunków zezwolenia. W szczególności należy przedkładać informacje na temat: wieku, płci, ewentualnych widocznych zmianach chorobowych, dokładnej lokalizacji zabicia zwierzęcia, przyczyn wytypowania odstrzelonego osobnika, podjętych prób płoszenia zwierzęcia i jego reakcji, lub powodu niepodejmowania takich prób.
4. Złożyć informację o wykorzystaniu zezwolenia (lub jego niezrealizowaniu) w terminie określonym w protokole z udzielenia decyzji ustnej. W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z ustawą z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. z 2023 r., poz. 202 z późn. zm.) funkcjonariusze i żołnierze formacji i służb w niej wymienionych są uprawnieni do wykorzystywania niektórych rodzajów środków przymusu bezpośredniego wobec zwierzęcia.

Jak bowiem wynika z art. 12 ust. 2 ww. ustawy, „środki przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-d, pkt 5, 7, 8 i 11-13, można wykorzystać także wobec zwierzęcia, którego zachowanie zagraża bezpośrednio życiu lub zdrowiu uprawnionego lub innej osoby”. Ponadto zgodnie z art. 47 pkt 5 ww. ustawy, broń palną można wykorzystać w przypadku podjęcia działań związanych z unieszkodliwieniem zwierzęcia, którego zachowanie zagraża bezpośrednio życiu lub zdrowiu uprawnionego lub innej osoby. Zatem, w przypadku zaistnienia bezpośredniego zagrożenia spowodowanego przez zwierzę podlegające ochronie gatunkowej, jeżeli jest to zasadne w danej sytuacji, należy powiadomić właściwe służby. Oczywiście należy zaznaczyć, że podstawową zasadą w administracji publicznej jest zasada pisemności. Decyzje ustne mogą więc być wydane w absolutnie wyjątkowych, trudnych do przewidzenia przypadkach.

Zestaw podstawowych informacji dla samorządów, które pomogą zapobiegać incydentom z udziałem wilków lub odpowiednio na nie reagować

Miejsce bezpośrednich
obserwacji wilków
Wygląd i zachowanie wilka Zalecane działanie
W pobliżu (< 1 km) lub
w obrębie dużego
kompleksu leśnego lub
na terenie z przewagą
obszarów leśnych,
również sporadycznie w
pobliżu zabudowań na
tych terenach
Osobnik niesprawiający
wrażenia chorego, oddala
się od człowieka.
Sytuacja normalna, nie jest potrzebna interwencja.
Dowolne Osobnik nie sprawia
wrażenia chorego, nie ucieka
przed jadącym pojazdem,
np. biegnie obok
Sytuacja normalna, nie jest potrzebna interwencja.
W obszarze
zabudowanym, nawet w
mieście
Osobnik zdrowy, sprawia
wrażenie przestraszonego
(podwinięty ogon),
zabłąkanego. Obserwacje
(zdjęcia i filmy), nawet
wielokrotne, dotyczą tego
samego dnia, maksymalnie
dwóch dni
Osobnik podczas dyspersji, zabłąkał się do miasta (np. szedł wzdłuż rzeki).
Wójt podejmuje działania w celu umożliwienia opuszczenia gminy przez zwierzę.
Jeśli jest taka konieczność odławia i wywozi zwierzę do najbliższego kompleksu
leśnego (przez podmioty upoważnione przez regionalnego dyrektora ochrony
środowiska na podstawie art. 52 ust. 2 pkt. 3 uop)
Dowolne Osobnik z wyraźnymi
oznakami choroby (np.
uszkodzenia ciała),
ewentualnie z podejrzeniem
wścieklizny, nie oddala się
od ludzi, a nawet podchodzi
na niedużą odległość, jest
agresywny

Sytuacja wymagająca uwagi.
Rekomendowane jest wykonanie dokumentacji fotograficznej/filmowej zachowania,
i przesłanie do eksperta, który potwierdza przynależność gatunkową oraz doradzi
w trakcie podejmowania decyzji.
W przypadku konieczności uśmiercenia zwierzęcia wójt występuje z wnioskiem
o stosowne zezwolenie do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ)
lub Ministra Środowiska (gdy zdarzenie ma miejsce na terenie parku narodowego)
– w przypadkach nagłych może to być decyzja ustna.
Po uśmierceniu należy zwierzę zważyć i wykonać szczegółową dokumentację
fotograficzną, następnie przeprowadzić badanie w kierunku wścieklizny, a jeśli wynik
jest negatywny, umożliwić właściwym, zainteresowanym podmiotom przeprowadzenie
szczegółowej sekcji zwierzęcia dla ustalenia przyczyn nietypowego zachowania
(w tym np. pobranie próby do analiz genetycznych).

Dowolne Osobnik bez oznak choroby,
przez dłuższy czas (kilka
tygodni) regularnie widywany
w pobliżu budynków
mieszkalnych, nie atakuje zwierząt
gospodarskich ale
zbliża się do ludzi i wzbudza
niepokój mieszkańców

Sytuacja wymagająca uwagi (pilnej)

Rekomendowane przeprowadzenie inspekcji terenowej, instalacja wideopułapkek
i przygotowanie raportu w terminie do trzech dni.

a) W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego wójt składa wniosek do GDOŚ
o wydanie zezwolenia na odstępstwo od zakazu zabijania,
b) w przypadku braku zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego, wójt składa
wniosek do RDOŚ o odstępstwo od zakazu umyślnego płoszenia (np. przy użyciu
broni z amunicją kulową lub innych środków) lub odłów (pozostawienie w niewoli
albo też oznakowanie nadajnikiem GPS/GSM i przesiedlenie do najbliższego
dużego kompleksu leśnego).
Zarówno odłowiony osobnik jak i odstrzelony powinien zostać poddany badaniom
weterynaryjnym, powinna zostać wykonana dokumentacja fotograficzna, pomiar
wagi i parametrów ciała oraz powinny zostać pobrane próby do badań genetycznych
(przez właściwy
podmiot prowadzący takie badania).
Analogiczna procedura na terenie parku narodowego prowadzona jest przez
dyrektora parku.

W pobliżu (< 1 km) lub w
obrębie dużego
kompleksu leśnego lub
na terenie z przewagą
obszarów leśnych.
Wilki zaatakowały zwierzęta
gospodarskie po raz
pierwszy, lub ataki są
sporadyczne
Hodowca natychmiast po stwierdzeniu szkody zabezpiecza ślady, składa niezwłocznie
wniosek do regionalnego dyrektora ochrony środowiska o odszkodowanie.
Hodowca wraz z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska ustala jakie w danym
przypadku powinny być zastosowane zabezpieczenia przed kolejnymi atakami.
Ww. zabezpieczenia wykonywane są samodzielnie przez hodowcę lub na zasadach
współdziałania z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
Analogiczna procedura na terenie parku narodowego wymaga udziału dyrektora parku
narodowego zamiast regionalnego dyrektora ochrony środowiska
Dowolne Wilki często atakują
zwierzęta gospodarskie
Procedura zgłaszania szkód i ich szacowania, a także wykonywania odpowiednich
zabezpieczeń taka sama jak powyżej.
W przypadku wystąpienia powtarzających się co najmniej kilkukrotnie skutecznych
ataków wilków na zwierzęta w jednym gospodarstwie należy przeanalizować przyczyny.
Jeżeli ataki wilków nie są wynikiem zaniedbań hodowcy (takich jak pozostawiane zwierząt gospodarskich bez ochrony w nocy) poszkodowany (lub wójt gdy dotyczy to większej
liczby poszkodowanych w danej gminie) występuje do Generalnego Dyrektora Ochrony
Środowiska (lub Ministra Środowiska, gdy zdarzenie ma miejsce na terenie parku
narodowego) z wnioskiem o wydanie zezwolenia na umyślne zabijanie wilków
wyrządzających szkody.

 

pdfPROCEDURA_POSTEPOWANIA.pdf